< Personalitati

Protopopul lOAN RAFIROIU
(1882-1948)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De-a lungul timpului, comuna Araci a dat judetului si tarii personalitati marcante, într-un singur an, 1882, aici s-au nascut scriitorul Romulus Cioflec si preotii Aurel Nistor si Ioan Rafiroiu, viitori conducatori ai celor doua protopopiate care au existat în judet în perioada interbelica. De fapt, între familiile Rafiroiu, Nistor, Cioflec si Colan, existau strânse relatii de rudenie.
Viitorul protopop "lonita" Rafiroiu, unul din cei cinci copii ai familiei Rafiroiu (tatal George si mama Rebeca, nascuta Colt), dupa terminarea scolii primare din Araci a urmat cur-surile liceului "Andrei Saguna" din Brasov, având colegi printre altii pe Onisifor Ghibu, Gheorghe Popp, Constantin Bucsan.
Vocatia spre misiunea preoteasca îl determina sa opteze pentru Institutul Teologic din Sibiu (la fel va proceda si fratele sau, losif). înca din timpul studentiei se remarca atât prin rezultatele la învatatura, cât si prin încercari literare si studii de specialitate, elaborând printre altele lucrarea "Care e chemarea si misiunea unui preot român".
La terminarea studiilor teologice, desi putea sa aleaga o parohie mare, opteaza pentru una cu populatie secuizala (Cernatul de Jos, fost sediu al Protopopiatului Ortodox Treiscaune, la sfârsitul sec, al XVIII-lea si începutul celui urmator), propunându-si sa opreasca opera de maghiarizare ce avea loc în aceasta localiate. Tânarul preot, cu pasiune si competenta, s-a pornit sa "astâmpere setea religioasa" a credinciosilor ortodocsi din Cernat si din cele opt localitati în care parohia avea filii. Câta vrednicie la acest minunat om, care strabatea pe jos 23 km pâna în satul Comolau, comuna Reci, pentru a asigura hrana sufleteasca fidelilor sai enoriasi!
Împreuna cu ei a reusit în vremuri de rastriste sa constituie un fond de întrajutorare în produse -"fond de bucate"-, sa cumpere pentru parohie 30 de jugare de pamânt si sa construiasca în 1911 o casa de rugaciuni si una parohiala.
Emotionant si plin de învataminte este gestul lui Nicolae Iorga , care ,
trimitându-i constant si gratuit, preotului loan Rafîroiu, la Cernatul de Jos, judetul Treiscaune, publicatia "Neamul Românesc", îl statuia, încurajându-1: "Cu credinciosii nu dispera, ca nu se stie ceasul când minunea (n.n. revenirii la credinta stramoseasca) se va întâmpla".
De marele istoric îl va lega o lunga si strânsa prietenie. (Peste ani, în una din vizitele lui Iorga la Araci, îi va cânta acetuia nemuritoare romante românesti).
În anul 1913 este ales preot la Poiana Sarata, pe valea Oituzului (azi judetul Bacau), sat al caror primi locuitori au "roit" la începutul secolului al XlX-lea din comuna Bretcu. De acesta localitate, preotul loan Rafiroiu îsi va lega definitiv, numele, desfasurând timp de 35 de ani o prodigioasa activitate pastorala, sociala si culturala. La venirea sa în parohie, desi comuna avea 1500 de credinciosi ortodocsi, atât biserica, dar mai ales scoala confesionala, se confruntau cu numeroase probleme, cea din urma fiind chiar amenintata cu desfiintarea.
În primii ani de munca la Poiana Sarata, tânarul loan Rafiroiu a activat ca preot si învatator, remarcându-se ca un bun îndrumator al tineretului în functia sa de director al "Societatii tinerimii adulte - Sf. Gheorghe".
Situata la extremitatea estica a fostului judet Treiscaune, la intrarea în pasul Oituz, comuna Poiana Sarata a fost prima localitate româneasca în care trupele române au intrat, primite, cu atâta speranta, în ziua de 14 august 1916. Preotul loan Rafiroiu, constient de maretia evenimentului si importanta sa covârsitoare asupra destinului neamului românesc, s-a aflat în fruntea tuturor satenilor în organizarea unei importante primiri a ostasilor români, asteptati cu atâta dragoste. Toate florile de pe Valea Oituzului au fost parca culese de satenii români si oferite fratilor eliberatori.
La intrarea în localiate a fost ridicata "o poarta de triumf". Entuziasmul era de nedescris, asa cum a fost peste câteva zile si în Araci, satul natal al lui loan Rafiroiu, unde ostasii români au fost întâmpinati de toata suflarea româneasca "cu fanfara în frunte", cum de fapt fusese primita, Armata Româna, cu deosebit entuziasm, în toate localitatile romanesti ale Transilvaniei.
Dupa retragerea trupelor române, drept represalii, satul Poiana Sarata, este distrus, satenii împrastiati în toate colturile tarii, iar preotul loan Rafiroiu s-a înrolat voluntar în armata româna, ca preot militar, în toti anii grei ai razboiului, preotul Rafiroiu a adus alinare suferintelor, inclusiv "în timpul cel mai critic, când tifosul exantematic bântuia cu furie, dovedind calitati sufletesti cu totul superioare, demne de apostolatul si chemarea sa". Pentru tinuta patriotica si comportarea exemplara din timpul razboiului, a fost decorat cu ordinele si medaliile "Coroana României cu spade", "Crucea comemorativa", "Ferdinand cu spade", "Gradatia de razboi" etc.
Dupa demobilizare, activeaza ca preot la spitalul Beldiman din Bârlad, iar apoi îl gasim în Basarabia, la Chisinau, unde contribuie la integrarea fratilor de peste Prut în realitatile statului român reîntregit. Desi chemat în servicii mai înalte, a preferat sa se întoarca în comuna de unde valurile razboiului îl smulsesera, localitate distrusa în întregime, si unde nu se calca "decât pe ruine si populatia întoarsa nu îsi mai gasea locul unde fusese casa".
Pastorul îsi aduna "turma" si însa cu rabdare si perseverenta, reface viata localitatii, aflându-se în fruntea tuturor "initiativelor obstesti" de recladire a
comunei. Dupa 9 ani de eforturi, reuseste, împreuna cu primarul comunei, Gheorghe Vleja (tatal cunoscutului învatator Nicolae Vleja din Covasna), cu sprijinul satenilor, dar si al statului, sa termine, în 8 noiembrie 1930, biserica din localitate, numita "Biserica Neamului", închinata eroilor de la Oituz. Tot atunci s-a inaugurat si cimitirul eroilor cazuti în bataliile de la Oituz, loc unde sunt înmormântate osemintele a 1933 de eroi. In memoria primului dintre ei, care a cazut în razboiul pentru întregirea neamului -locotenentul Nicolae Macarie- în fiecare zi de 15 august, în perioada interbelica, aveau loc la Poiana Sarata, în organizarea Despartamântului Astra, Prefecturii judetului si comenduirii garnizoanei, ample manifestari comemorative. In aceeasi perioada au fost construite la Poiana Sarata si scoala primara, casele parohiale si baile cu apa sulfuroasa. Ani de-a rândul, numerosii trecatori ai pasului Oituz, oprindu-se sa admire biserica din Poiana Sarata - splendid monument de arta bizantina - aveau sansa sa asculte "predicile vibrante si pline de clocot interior ce storceau lacrimi si determinau constiintele la meditatie si interiorizare".
Iubit de credinciosi, cu toiagul pastoriei sale era prezent peste tot unde se simtea nevoia lui. Ca o recunoastere a meritului si prestigiului sau, Arhiepiscopia Sibiului, prin mitropolitul Nicolae Balan - care îl aprecia în mod deosebit - i-a încredintat conducerea protopopiatului Oituz, înfiintat în 1926, Desi împovarat cu o familie de 7 copii, îndeplinindu-si misiunea de protopop, era mereu pe teren. Prin firea sa optimista, dinamica si hotarâta, însufletea credinciosii, în mijlocul carora se simtea foarte bine si pe care i-a slujit toata viata cu atâta dragoste si devotament.
Peste ani, într-un articol din volumul omagial dedicat mitropolitului Nicole Balan, intitulat "Supravietuirea în istorie. Mitropolitul Nicolae Balan si Protopopiatul Oituz", scria ca protopopul loan Rafîroiu, "cu modestia fiului spiritual si mai ales cu sfiala colaboratorului devotat, încerca sa descifreze taina supravietuirii în istorie (...) cu ajutorul faptelor care vorbesc elocvent".
Din initiativa si cu sprijinul sau au fost reparate vechi biserici, au fost zidite din temelii altele noi, din care amintim pe cele din Miercurea Ciuc, Gheorghieni (în fostul Protopopiat Oituz erau cuprinse si o parte din parohiile ortodoxe din judetul Ciuc), Sita Buzaului, Zabala, Papauti. Construieste 13 case parohiale, opt capele în parohiile maghiarizate si tot atâtea troite si clopotnite (cu spijinul scolilor normale de învatatori din tara). Dupa aproape 20 de ani de conducere a Protopopiatului Oituz, numarul parohiilor ortodoxe a crescut de la 14 la 33.
Intelectual cu vasta cultura, protopopul loan Rafiroiu sesiza si întelegea toate problemele esentiale ale societatii în care traia si prioritatile ce stateau în fata bisericii stramosesti. Adunarile protopopesti anuale, conferintele trimestriale ale Asociatiei "Andrei Saguna", a preotilor din subordiriea sa, cele ale Despartamântului Astra si alte actiuni asemanatoare, se constituiau în tot atâtea prilejuri de analiza atenta a unei activitati bisericesti implicate în toate problemele comunitatilor românesti din judet.
În urma unei astfel de analize ce s-a desfasurat Ia Covasna, în zilele de 29-30 martie 1933, "s-a ajuns la concluzia ca pentru întremarea morala ceruta de timpurile ce le traim, e necesara o strângere de rânduri între poporenii întelegatori pentru a se putea ajunge la o colaborare roditoare cu mirenii .
Raportul prezentat în adunarea protopopeasca anuala din 1935, încearca sa surprinda impactul asupra credinciosilor, a unor noi fenomene si realitati aparute în societatea româneasca interbelica, (inclusiv dezvoltarea stiintei si tehnicii), rolul moralei crestine în societate, promovarea trasaturilor morale traditionale, specifice poporului român, asigurându-se astfel continuitatea "din neam în neam" si învatarea de la înaintasi a tot ceea ce este bun. Pledând pentru promovarea "simtului sanatos al poporului" si ascultarea vocii sale, "vox populi", protopopul loan Rafiroiu arata, cu acelasi prilej: "Noi n-am avut revolutii multe, dar câte le-am avut au fost întotdeauna drepte, caci izvorau dintr-o necesitate de conservare a instinctului de rasa (n.n. de neam) si umanitate aprobate în sufletul lui, de însasi Dumnezeu. Simtul de conservare al neamului românesc se caracterizeaza prin doua mari calitati: toleranta si rabdare, amândoua, atribute ale Dumnezeirii, dar când ele ajung la limita, sa-i fereasca Dumnezeu pe vrajmasi."
Numele protopopului loan Rafiroiu este strâns legat si de acea "veritabila renastere spirituala", determinata de activitatea fructuoasa a Despartamântului Astra-Târgu Secuiesc. Din documentele vremii rezulta elementul esential ce definea aceasta miscare, si anume promovarea în zona a culturii si spiritualitatii noastre. Pâna la Marea Unire, institutiile de cultura româneasca erau ca si inexistente, ramânând pentru contemporani o emotionanta pilda de daruire si entuziasm, demna de toata consideratia.
În toata perioada cât a condus Despartamântul Astra Tg. Secuiesc, a încurajat înfiintarea cercurilor culturale în toate localitatile protopopiatului, organizarea manifestarilor national-culturale, comemorarea personalitatilor culturii românesti, organizarea si functionarea scolilor taranesti pentru tinerii români maghiarizati, procurarea de publicatii si carti românesti si înfiintarea de bogate biblioteci parohiale.
Daca înainte de Unire îl gasim printre colaboratorii ziarului"Românul" din Arad, în perioada dintre cele doua razboaie mondiale semneaza cu regularitate articole în "Telegraful român", "Revista teologica", "Gazeta Transilvaniei" si bineînteles, în publicatiile care apareau în judet
Protopopul loan Rafiroiu a fost ani de zile membru în conducerea Prefecturii judeteului, în delegatia permanenta a Consiliului Judetean si Local, îndeplinind o sumedenie de alte activitati pe linie culturala si sociala.
Aspecte interesante despre OMUL lonita Rafiroiu ne-au furnizat Victor si Salvina Rafiroiu din Araci, ing. Mircea Rafiroiu din Bucuresti, nepotii lui, Gheorghe Rafiroiu (autorul monografiei comunei Araci, aparuta la Salonta în 1938) si economistul Sorin Rafiroiu, din Sf. Gheorghe.
Continuând traditia familiei, preotul loan Rafiroiu, fiul protopopului de Oituz, a slujit cu devotament biserica, iar în calitatea sa de protopop si mai apoi de secretar al Protopopiatului Sf. Gheorghe, a întocmit inventarul tuturor bunurilor de patrimoniu ale bisericilor din judet si a predat Arhivelor Nationale vechi documente referitoare la bisericile ortodoxe din judet.
Prin odiosul Dictat de la Viena, "sabia împlântata m inima Ardealului, a facut sa sângereze si inima sa". Ramânând lânga credinciosii sai, protopopul loan Rafiroiu, n-a putut rezista presiunii ocupantilor si persecutiilor acestora, celor care 1-au torturat, umilit si insultat, iar pâna la urma 1-au alungat, marindu-i suferinta cu care a intrat în mormânt, în ziua de 21 februarie 1948.
În articolul La mormântul protopopului loan Rafiroiu, aparut în ziarul "Universul" din 5 aprilie 1948, se spune : "Protopopul Oituzului, loan Rafiroiu, a plecat pe calea cea fara de întoarcere. Trupul sau trudit si obosit, odihneste în cimitirul satului natal, iar sufletul sau si-a luat zborul spre zarile vesniciei. Faptele si realizarile sale sunt graitoare despre ceea ce a însemnat pastorul sufletesc în viata parohiei si mai ales despre contributia protopopului devotat poporului si promovarii culturii în tinuturile secuimii".
Devotamentul fata de locurile si oamenii plaiurilor sale natale, activitatea de apostolat pusa în slujba credintei si culturii neamului sau, îl situeaza pe vrednicul protopop printre personalitatile remarcabile ale plaiurilor covasnene.


BIBLIOGRAFIE


G. Rafiroiu, Din tinutul sacuizat. Araci, judetul Treiscaune, Salonta, 1938, p. 101; Arhivele Nationale, Filiala Covasna, Fond "Primaria Sf. Gheorghe"; loan Lacatusu, Protopopul loan Rafiroiu în Cuvântul Nou, an. IV, nr.914, Sf.Gheorghe, 1993, p. 5; Date oferite de membrii familiei Rafiroiu din Araci, Sfantu Gheorghe si Bucuresti.

< Personalitati